onsdag 16 januari 2013

It's a hard knock life

Lillebror visar tydliga tecken på kolik. Hurra hurra hurra! Han har uppenbart ont i magen, problem att fisa (trots diverse hjälpmedel), svårt att bajsa, gråter, knyter händer och drar upp benen mot magen och är missnöjd efter mat. Men fortfarande är han en frisk fläkt jämfört med sin storasyster. Och än så länge sover han gott om natten, sånär som på några uppvak för amning, så jag klagar inte. Från och med idag har jag dessutom nöjet att njuta av komjölksproteinfri kost. Som förra gången. Jag ska testa i två veckor och se om det gör någon skillnad. Gör det inte det blir det akupunktur för lillen. Det brukar tydligen ha god effekt på kolik.
 
Vad annat är nytt? Jo, vi har inget varmvatten. Sedan i söndags, då en del av värmepumpen gick sönder, har vi enbart 12-gradigt vatten från samtliga kranar. Det är kallt. 20 grader är min gräns när det gäller att bada utomhus, så ni kan gissa vad jag tycker om det här. Jag duschade senast i lördags. Men jag har också upptäckt att man kan göra underverk med en liter ljummet vatten från vattenkokaren. Inget ont som inte för något gott med sig. Det här är tokbra för miljön! Men mitt hår kommer jag inte att tvätta förrän på fredag eftermiddag, då varmvattnet förhoppningsvis är åter.
 
Och så har jag fått någon låsning i nacken. Jag antar att det inte gör underverk att sova på rygg med ett gäng kuddar under ryggen i en månad. Men med ett par Alvedon i kroppen kan jag nu ta djupa andetag igen.
 
För att liva upp min dag ytterligare har jag idag för första gången lämnat storasyster på förskolan. Det höll på att gå åt skogen eftersom att hon först vägrade gå hemifrån eftersom att jag gått på toaletten före henne. "Neeeeej mamma, jag tänker inte gå ut eftersom att jag inte fick kissa först! Jag tänker vara hemma heeeela dagen!". Detta utspelade sig strax innan klockan nio, och klockan nio skulle det komma hem en kvinna till oss och se över vår lägenhet. Och klockan nio skulle barnet vara lämnat på förskolan. På nåt vis fick jag på henne alla kläder och vi kom oss iväg, om än något försenade. Att jag sedan gick till fel lekpark och höll på att lämna barnet till fel förskolepersonal gjorde bara det hela än mer spännande.
 
Nu mina vänner ska jag äta frukost, amma och vagga bebis. Allt på en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar