torsdag 8 mars 2012

Ge mig en mobil som håller för bövelen!

Jag anar en väl utarbetad plan från tillverkarens håll för att mobiltelefonen ska gå sönder precis när man betalat av dem. Två år verkar vara livslängden för dagens mobiler. Om man har tur. Man kanske skulle kunna tro att med modern teknik skulle tillverkaren kunna krysta fram en mobil som har bättre funktioner och håller längre. Eller åtminstone lika länge. Men nej.

Min första mobil hade jag i säkert 6 år. Jag är inte särskilt teknikintresserad kan tilläggas. Men den tegelstenen höll för allt - tapp i golvet, ner i vattnet, övernatta i snödriva, bli trampad på... och en hel del annat. Den behövdes aldrig lämnas in för service. Men när min älskade tegelsten började krångla och jag utstått tillräckligt många hånfulla komentarer (som i vissa fall ledde till intressanta möten på krogen) kände jag att det var dags att byta. Då var det roliga över.

Så jag började testa mig igenom mobildjungeln. Inte av egen vilja utan för att de telefoner jag köpte inte höll. Sen dess vet jag inte hur många olika mobiler jag haft. Min nuvarande mobil har jag haft i ganska exakt två år. Förra månaden var den avbetalad, något jag hade sett fram emot av den enda anledningen att jag nu bara skulle behöva betala för det jag ringer/sms'ar/surfar. Lagom till tvåårsdagen började den stänga av sig själv i tid och otid. Ibland händer inget när man låser upp knapplåset (ja eller vad man nu säger) utan jag möts av en svart skärm. Det går inte längre att koppla ihop den med datorn (jag kan inte terminologin i de här sammanhangen, som synes). Den hånskrattar åt mig när jag plockar upp den.

Nu försöker jag med hjälp av nån slags livsuppehållande åtgärder att överföra bilder från mobilen till datorn så att jag inte ska bli av med dem innan mobilhelvetet går i graven för tid och evighet. Men vad ska jag köpa för mobil då?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar