onsdag 28 mars 2012

När svensken antog italienska drag

När jag reser utanför de norra delarna av Europa är det sällan någon gissar att jag kommer från landet jag reser i, av förklarliga skäl. Jag har tidigare inte reflekterat över detta mer än att jag konstaterat att jag inte ser särskilt sydeuropeisk ut. Min man däremot smälter tydligen in väldigt bra i Italien. Inga konstigheter med tanke på att han kommer från ett sydeuropeiskt land. Men det roliga med den här resan var att jag tycks ha antagit mer sydeuropeiska drag jämte min man. Vi blev stoppade på gatan och tillfrågade om vägbeskrivningar och blev skämtade med på caféer och restauranger. Allt på italienska och av italienare. Och vi möttes av förvånade blickar när vi förklarade att vi inte förstod särskilt mycket av vad de sa. Vid några tillfällen har vi båda troligtvis framstått som väldigt otrevliga (eller bara märkliga) när vi inte svarat på tilltal. Det var helt klart en ny upplevelse för den här svennebananen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar