tisdag 21 februari 2012

ABC

Det uttrycksfulla barnet gillar språk. Jag inbillar mig det i alla fall. Hon gillar allt som har med bokstäver att göra - ABC-böcker, alfabetsklossar, tvättlappar, språkappar på iPaden och så vidare. Hon själv pratar svenska och lite av sin pappas språk. Dock mest enstaka ord och barnvisor på det sistnämnda språket, men hon förstår det bra. Hon rabblar även alfabetet på engelska (tack youtube!) och till viss del på svenska. Hon leker ofta med orden och byter ut ändelser- lamposh, bordosh, stolosh, mammosh, papposh. Så nånstans tänker jag mig att det finns ett intresse.
 
 
Nyligen började hon uppmärksamma att det finns olika språk. På den förskola hon går är det få barn med två svenskspråkiga föräldrar, så hon hör många språk även där. Härom dagen började hon prata helt obegripligt hemma i soffan. Jag frågade vad hon sa varpå hon svarar att hon pratar arabiska. Mina arabiska språkkunskaper är minst sagt bristfälliga så för allt jag vet kan hon ha talat sanning. Men rimligtvis hittar hon på. Jag gissar att hon gör så även direkt till sin arabisktalande kompis på förskolan eftersom att hon sa att det är så hon pratar med sin kompis. Jag undrar om kompisen förstår henne...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar