fredag 1 mars 2013

Är allt konst?

Jag satt och kollade på Nyhetsmorgon igår, då de intervjuade en student från konstfack. Denna kvinna håller på med ett konstprojekt om utrotningshotade arter - hur vi människor ser på detta och varför vi värnar om vissa arter men inte andra. Typ så. Och så långt är jag med. För att skapa en debatt runt ämnet har hon bestämt sig för att skapa kolonier med utrotningshotade arter. Och hon har valt flatlöss. Ja, du läste rätt!

Flatlusen är tydligen en utdöende art, allt på grund av ökad frekvens av intimrakning. Jag har svårt att tänka mig att någon sörjer över flatlössens bortgång. Förutom denna konststuderande då. Hon har på något sätt fått med sig ett tjugotal människor som är intresserade av att ta hand om en flatluskoloni (på sin egna kropp!) under en tid. Denna flatluskoloni ska alltså flytta mellan deltagarnas kroppar. Hur själva överflyttningen går till framgick inte av intervjun. Mys.

Ett problem med detta konstprojekt är dock att hitta någon med flatlöss som vill donera dessa. Allt för konsten liksom. Jag vet inte, men jag har svårt att se värdet i detta. Men jag kanske bara är trångsynt och vrång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar