lördag 2 mars 2013

Det här med hästköttet

Jag äter kött. Det mesta kött som serveras. Så även hästkött. Men då vill jag veta att det är just hästkött jag äter. Jag vill kunna välja själv. Därför stör jag mig på hela hästkötthistorien. Men mest är jag förvånad över att det verkar finnas så pass många hästar att slakta. Jag trodde att hästar generellt sett var dyra att föda upp, och då inte bara tävlingshästar med fin stamtavla. Och jag trodde inte att den illegala handeln med hästar (typ stulna hästar) var så stor att det räckte för att fylla alla halv- och helfabrikat. Jag tänkte helt enkelt att det skulle vara dyrt att dryga ut köttprodukter med hästkött. Men tji fick jag. Man kan undra vilka hästar det är som finns i våra köttbullar, köttfärsjärpar, köttfärsbiffar och så vidare. Vad de hästarna blivit matade med. Och vad de hästarna fått för mediciner.

Googlad bild av Jolly Jumper, Lucky Lukes häst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar