måndag 4 mars 2013

Samtal i sjukstugan

Vi sitter vi köksbordet efter att storasyster sovit lunch. Ja, normalt sett sover hon inte på dagen men är man sjuk så är man. Hon har fått en glass för att hålla humöret uppe (både hennes och mitt) och för att man får glass när man är sjuk.

- Jag får inte säga till pappa att jag fått glass!
- Eh...va? Jo du får berätta att du ätit glass.
- Nej, du ska säga till mig att jag inte får säga till pappa att jag fått glass.

Här drar jag mig till minnes en dag härom veckan när jag mitt i eftermiddagskaoset mutade henne med en isglass. Allt för att få lite lugn och ro innan maken kom hem från jobbet. Lite skämtsamt sa jag då att hon inte skulle säga till sin pappa att hon fått glass. Men det var ju inte meningen att hon skulle tro att det finns saker hon inte får berätta för sin pappa. Så jag fick snällt förklara att det inte finns nånting hon inte får säga till sin pappa. Eller till mig. Oavsett vem som säger det. Ja, bortsett från om vi köpt en födelsedagspresent till någon. Då kan man ju låta bli att säga det. Sen gav jag upp förklaringen eftersom att jag höll på att fastna i en massa undantag. Och där föll ju hela poängen.

Storasyster äter upp glassen och börjar sedan spatsera runt i vardagsrummet. Hon hostar ända från tårna.

- Oj, vad du hostar!
- Men jag behöver inte gå till doktorn!
- Nej, du är ju förkyld. Då behöver man inte gå till doktorn.
- Det är lite problem så här... (gestikulerar med händerna) Det är för att jag har ätit snö som jag fått hosta. Jag behöver inte gå till doktorn mamma (hon ser oerhört övertygande ut).
- Nej, vi ska inte gå till doktorn.

Doktorn verkar vara en farlig typ! Eller? Men dit behöver vi inte gå i nuläget. Istället uppmärksammar storasyster att jag bär lillebror i sele.

- Men mamma, du bär honom i gamla selen! Imorgon ska du bära honom i den svarta.
- Varför då?
- Men det är min sele! Jag hade den när jag var liten.
- Ja det hade du. Men sen fick lillebror ärva den av dig.
- Han får inte använda den!
- Men du hade ju de här kläderna när du var bebis (visar lillebrors kläder som han har på sig) också. När du växte ur dem fick han ärva dem av dig.
- Vad är ärva?
- Ja... det är till exempel när man får kläder av ett äldre syskon...eller en kusin. Som du fick av dina kusiner! När de vuxit ur sina kläder har du fått dem - du har fått ärva dem. Din pyjamas har ju dina kusiner haft men vuxit ur. (Funderar här på om jag ska gå in på andra typer av arv men bestämmer mig för att det får vänta.)
- Mmm (här ser man riktigt hur storasyster funderar). Men när jag vuxit ur min pyjamas till jag ge den till kusinen!
- Jo, men han är ju större än dig så det går ju inte.
- Är han större än mig?
- Ja.
- Kan han trycka på rätt knapp när han ska kolla på film?
- Eh...ja.

Så nu är även den nöten knäckt - när man kan trycka på rätt knapp vid filmtittning är man stor. Eller större i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar