tisdag 22 maj 2012

Det gäller att vara tydlig

Helgen i Köpenhamn har varit alldeles otroligt trevlig och avkopplande. Det var länge sedan vi hann träffas och prata till punkt. Flera gånger om dessutom. Vi har passat på att åka turistbåt, bränna oss i solen och shoppat lite för mycket. En lyckad helg med andra ord.

Jag har dock lite svårt med danskan. Jag är trots allt uppvuxen i norrland och danskan var väldigt avlägsen under min uppväxt. Så det har blivit ett och annat missförstånd. Och har man väl börjat prata svenska känns det onekligen märkligt att gå över till engelska mitt i samtalet. Höjdpunkten var när jag gick in för att med tydlighet förklara för mannen i receptionen att vi ville ha extra kuddar till rummet. Jag artikulerade och "ritade" en kudde med händerna. Mannen i receptionen visade sig vara svensk.

Nu är jag åter i vekligheten och har ett febervarmt barn sovandes bredvid mig i soffan.

Lite sightseeing blev det såklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar