måndag 23 juli 2012

Men flytta på dig då!!

Jag drabbas ofta av lätt ilska när jag kör bil, över andra bilister såklart. Hittills har jag tyckt att jag döljer det rätt bra. Men uppenbarligen har dottern snappat upp det. "Hur kör du egentligen?" och "Men vad gör du?!" sagt med mycket irriterad, hög stämma hördes i lekparken när hon låtsades köra bil härom dagen.

Idag kör vi norrut. Så länge jag kör på motorväg går allt fint. Samtliga bilister kan lalla på i sin egen takt. Men så kommer dessa enfiliga vägar med sporadiska omkörningsfiler. Då får jag krupp. Jag irriterar mig på människor som kör med farthållare, inställda på 5km/timmen mer än tillåten hastighet. Detta gör att själva omkörningarna tr 100 år. Det är lång tid. Så är det de allmänna idioter som envisas med att köra om andra och köra in just framför bilen de kört om, så att den omkörda bilen får bromsa in kraftigt. Och de som inte använder blinkers. Dessa förare blir allt vanligare ju längre norrut man kommer. Sen är det långtradare. Och husvagnar. Och hästtransporter. Får man inte köra mer än 80 km/tim (eller om det är 90) borde man hålla sig ifrån både motorvägar och 110-vägar. Eller köra nattetid. Jag blir deprimerad om jag tvingas köra 80 på en 110-väg. På allvar. Eller rätt irriterad i alla fall.

För ordningens skull bör jag tillägga att jag inte tar några risker trots min irritation. Jag är trots allt en ansvarsfull mamma och medtrafikant. Men jag svär däremot en del. Och skakar på huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar