tisdag 19 februari 2013

Hur mycket är för mycket?

Jag har på sista tiden funderat mycket över mitt dator- och mobilanvändande. Och då framför allt mobilanvändandet. Sedan jag skaffade min smartphone ägnar jag alldeles förfärligt mycket tid åt facebook, diverse spel, twitter, mail och att slösurfa. Det är alldeles för enkelt att plocka fram mobilen. Den har man ju alltid med sig (och med man menar jag i detta fall JAG). Jag kommer ofta på mig själv med att sitta och kolla i mobilen när jag leker med dottern. Det känns inte alls bra. Inte det minsta. Jag vill vara en närvarande förälder.

Så vad hade jag då tänkt att göra åt detta? Jag behöver ju min mobil! Vad jag däremot inte behöver är alla appar. Jag behöver inte spela och jag behöver inte kolla facebook. Mina vänner vet ju var jag finns (i mobilen...) och kommer att kunna nå mig ändå, tro't eller ej. Jag tror att lite mobil- och datorfri tid är lösningen på det mesta. Till att börja med tänkte jag kapa allt. Åtminstone nån vecka. Dock inte bloggandet. Det tar i ärlighetens namn inte särskilt mycket tid i anspråk. Och det ger mig väldigt mycket. Till skillnad från exempelvis facebook. Därefter blir det starkt reducerad nättid.

Men innan jag sätter igång behöver jag avsluta mina försäljningar via en facebooksida (såklart). Men efter det, då jäklar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar