fredag 8 februari 2013

"Jag vill vara tre!"

Vi har pratat mycket om ålder på sista tiden, av den enkla anledningen att storasyster gillar det. Så jag var inte särskilt uppmärksam när hon sa till mig tidigare idag att "Jag vill vara tre!". Jag tänkte att hon menade att hon vill vara tre år. Och jag tänkte att det kanske hade något att göra med det samtal vi hade härom dagen om att hon ska sluta med napp när hon fyller fyra. Men jag tänkte att jag ändå skulle höra med henne varför hon ville fortsätta vara tre år gammal. Det var dock inte napparna hon tänkte på.

- Jag vill vara tre. Jag vill inte vara fyra.
- Hur menar du nu?
- Jag vill inte ha lillebror. Jag vill bara ha mamma och pappa.

Älskade vännen...Jag visste inte riktigt vad jag skulle säga men började så smått förklara att hon förhoppningsvis kommer att vara glad över att ha en bror längre fram i tiden och att vi liksom inte kan göra honom ogjord. Men det kändes inte riktigt som att det tog skruv så jag försökte hitta en annan vinkling.

- Vad skulle du göra om vi inte hade lillebror?
- Jag vill vara ensam med mamma.
- Okej, men vi kan vara ensamma du och jag. Skulle du vilja det?
- Ja. Lillebror ska vara med pappa.
- Vad vill du att vi ska göra du och jag då?
- Jag vill att vi ska pyssla. Inte lillebror! Lillebror ska vara med pappa. Bara mamma och jag ska pyssla.
- Då gör vi det i helgen. (Tack alla högre makter för att det är fredag idag!!) Vill du det?
- Jag vill det.

Så i helgen ska jag dumpa lillebror till sin far så mycket det bara går. Och så ska jag pyssla som bara den. Och kramas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar