söndag 28 oktober 2012

Ingen extra sömn här inte

Denna dag, den dag då man får en timmes extra sömn, var tills för dryga tre år sedan min favoritdag. Jag kunde med gott samvete stanna kvar på festen en stund extra utan att för den sakens skull riskera att vara tokseg dagen efter. Jag kunde sitta uppe och maratontitta på nån film eller TV-serie och veta att jag fick sova ut därefter. Jag kunde helt enkelt kosta på mig att vara uppe lite extra eftersom att jag skulle få sova en timme extra under natten. 

Nu har det här blivit något av en hatdag för min del. Jag får absolut inte sova längre än vanligt. Istället får jag äran att kliva upp tidigare än vad som anses behagligt. Barnet gjorde dag redan vid 7 snåret. Sommartid that is. Så redan klockan 6 satt vi i TV-soffan och tittade på barnkanalen. Den äldre av oss med ögonen i kors.  Sen skulle det läggas pussel, lekas med play dough och pratas. Jag är lite för trött för att piggas upp av den strålande solen utomhus. Istället tänker jag nu ta en tupplur med mitt morgonpigga monster då hon själv tycks ha insett att det blev en lite väl tidig uppstigning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar