tisdag 11 december 2012

Den där kräkrädda föräldern

Normalt sett är jag inte särskilt nervös i magsjuketider. Det är klart att jag vill slippa bli sjuk. Framför allt vill jag slippa ett sjukt barn eftersom de blir så rackarns dåliga av just magsjuka. Men när förlossningen stundar vilken dag som helst ligger det inte särskilt högt upp på min önskelista att få just magsjuka. Eller att min man eller dotter ska få det. 

Med det i bakhuvudet kom jag till förskolan för att hämta barnet i förra veckan. På informationstavlan står att de haft ett fall av magsjuka på förskolan. Inte ett barn som blivit sjukt där, men som varit hemma på grund av detta. Jag känner hur illamåendet smyger sig på och går för att prata lite mer med en av pedagogerna. Jag förklarar min oro och ber henne säga till min man vid lämning om det är fler som blivit sjuka, då jag i så fall hellre håller henne hemma. Så här i efterhand inser att jag måste låtit halvt hysterisk med tanke på efterföljande behandling. 

Igår när jag hämtade tog samma pedagog mig åt sidan. 

"Nu Linnea, är det så här... Jag ska vara rak mot dig." 
Å herrejävlar, hinner jag tänka, nu har det hänt något allvarligt under dagen. 
"Alltså, så här är det..." 
Paniiiik. 
"Ja, alltså, nu är det så här att två barn är hemma. På grund av magont. De har inte kräkts än. De blev alltså sjuka i helgen." 
Jag andas ut lite. Det verkar inte ha hänt något allvarligt.
"Och nu är det så att vi har skickat hem ett barn till idag. Med magont alltså, ingen kräkning. Ja, så att du vet."
Jag börjar småskratta lite. Och förklarar att jag såklart helst skulle önska att mitt barn slipper magsjuka men att jag förstår att det är i princip omöjligt att undvika i dessa tider. Och att jag får diskutera med min man hur vi ska göra närmsta dagarna. 

Så nu funderar jag på hur vi ska göra närmsta dagarna. Idag gick inte att ha henne hemma eftersom att jag har ett besök på vårdcentralen mitt på dagen. Men jag är lur på om hon ska vara hemma resten av veckan. I förebyggande syfte. Å andra sidan kan det bli jäkligt lång tid för henne som hon ska vara hemma med mig. Och jag har inte direkt ork till en massa lek och bus om dagarna. Och över jul kommer hon att vara hemma i tre veckor eftersom att förskolan har stängt. Det lär knappast vara kräkfritt på förskolan i nästa vecka. Och fem hemmaveckor på raken skulle nog knäcka både henne och mig. Damn. Ska klura vidare på detta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar