torsdag 6 december 2012

Hemma på min gata i stan

Problemet när det kommer en massa snö på en och samma gång är att det blir besvärligt i trafiken. Både om man vågar sig ut med egen bil eller om man söker sig till den kollektiva trafiken (som de flesta som bor i Stockholm). Igår snöade det utav bara helsicke. Jag har kollegor som inte tog sig till jobbet eftersom att kollektivtrafiken stod stilla (eller helt enkelt var inställd) och vägarna var oplogade så det gick inte att ta sig fram med bil. Jag har också kollegor som snällt fick sova över på jobbet eftersom att de inte tog sig hem, av samma anledning. 

Idag, när snöandet har upphört (om än tillfälligt enligt prognos), kan man tycka att plogbilarna borde börja dundra fram. Det har dessutom varit blidväder på förmiddagen så tillfället kan tyckas ypperligt. Och visst syns det spår av plogbilar på sina ställen. Men hur i hundan plogar de?! Här där vi bor har det kommit plogbilar på de större gatorna (inte våran med andra ord) men de har kört en vända i mitten av vägen. That's it. Trottoaren är fortfarande fylld av snö. Något möte på dessa gator är inte aktuellt. Det är inte så att gatorna är enkelriktade. Men något möte finns ingen plats för. Och som gående får man med jämna mellanrum kasta sig upp i snön för att undvika de stackars få bilar som måste ut. 

För mig som knappt behöver lämna hemmet är detta inget större problem. Men de som ska iväg till jobb och inte har nära till tunnelbanan sitter lite i skiten. Jag förstår inte hur svårt det kan vara att PLOGA VÄGARNA?! Låt mig ta dig på en rundvandring i mitt kvarter och en bit bort:

Inte plogat alls. 
Oplogat var det här. 
Lite oklart, men en till synes oplogad väg. Många verkar ha stått och spunnit just här dock. 
En plogad väg. Såklart. 
Och så en plogad väg till. Det som inte syns på bilden är de bilar som snöat in till höger om mig. 
Så här kommer det se ut ett tag till. Sen kommer det att smälta undan lite, men utan att det plogas bort, så att det skapas skarpa iskanter och trillvänliga bulor på både väg och trottoar. Här kommer vi halka runt i vinter. Men märk väl - jag älskar snön! Det är så mycket ljusare än för en vecka sedan. Och barnet älskar den. Mitt problem är snöröjningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar