onsdag 12 december 2012

Sankta Lucia

Det bubblar av arga kommentarer från alla håll och kanter efter att Aftonbladet skrivit om en pojke i Laxå som inte skulle få vara pepparkaksgubbe i luciatåget. Jag läste också den artikeln och höjde på ögonbrynen. Men min första tanke var inte att "Nej nu jävlar, inte ska DE få ta våra pepparkaksgubbar ifrån oss!". Nej, min första tanke var att det måste vara någon form av missförstånd. Jag saknade en kommentar från rektorn (eller skolenhetschefen) om saken. För som jag förstår det handlade det om en (eller ett par) lärare som gjort sin egen tolkning när barnen själva valt att inte sjunga några sånger om pepparkaksgubbar och gummor. Jag kan tycka att det är märkligt att man väljer att vända sig till media en sån här gång innan man gått till botten med vad som egentligen hänt. För egen del känns det som den naturliga vägen att gå. Men det är jag det. Pepparkaksgubbar och gummor är här för att stanna. Det är ingen (förutom möjligtvis denna eller dessa lärare då) som har pratat om att plocka bort dem. Så ta ett djupt andetag innan du skriker halsen av dig. 

Imorgon är det dags för luciafirande på förskolan. Barnet säger att hon vill vara lucia. Hon har gått runt här hemma och övat sånger med mig och sin far. Vi har fått agera både pepparkaksgubbar, tomtar och prinsessor. Och vi har drillats hårt. Nåväl, vill hon vara lucia ska hon såklart få vara lucia. Jag är väldigt glad att hon är så pass liten än att alla får vara vad de vill. Jag önskar att det kunde vara så i många år till.

Något jag blir betydligt mer uppjagad över än den artikeln om pojken som inte skulle få vara pepparkaka (tills man började skrapa på ytan) är när man börjar prata om att ha ett estetiskt tilltalande och traditionellt luciatåg. Alltså, pojkar ska vara stjärngossar, flickor tärnor och den snyggaste tjejen ska vara lucia. När en flicka inte får vara stjärngosse för att hon är just flicka. Då blir jag irriterad på allvar. 

Här tar min egna lucia (med en skitkrona från Åhléns som redan är trasig)  hand om både pippiperuk och bebis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar