tisdag 4 december 2012

Jaha, så det är en pojke!

Jag har som bekant inget intresse att pilla in mitt barn i ett snävt fack på grund av hennes kön. Jag kommer inte att få ett större intresse för detta när nästa barn är fött. Vem det än är som kommer ut så kommer det att vara en individ med egenskaper som går bortom allt som har med kön att göra. En flickas snippa försvinner inte för att hon har blåa kläder. Eller blå napp. Och hittills har ingen snopp ramlat av på grund av rosa kläder. 

Idag gick jag förbi apoteket (något av en favoritsysselsättning) och kom på att jag borde köpa en napp till pyret. De hade en sort för de minsta på hyllan så den fick det bli. Jag plockade på mig ytterligare några varor och gick mot kassan. Hon som tog betalt log och sa "Jaha, så det är en pojke!". Jag tittade upp och sa att vi inte vet vad det blir. "Nej... ja det är klart...en del tycker ju inte att sånt är viktigt numera:" fick jag som svar från kassörskan som var uppenbart gravid hon med. 

Allvarligt?! Varför är det intressant vilken färg nappen har? Eller om det är en bild på en bil eller blomma eller docka eller monster eller vad tusan som helst? Är det för att någon skulle kunna missta min dotter för en son? Eller min son för en dotter? Och vad i hela hånken är det som är så farligt med det?!  


Nu råkar vi veta vad det är som gömmer sig i min mage. Men det hade jag ingen lust att dela med mig av till kassörskan på apoteket. Jag är väl helt enkelt en sån som inte tycker att färgen på vare sig napp eller kläder är viktigt, alls. Jag struntar fullkomligt i om någon tror att min treåring är en pojke. Och ja, det händer emellanåt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar