fredag 14 december 2012

Det är svårt att tacka nej till sånt som är roligt

Jag trodde länge, ungefär fram tills förra sommaren, att man var skyddad från utmattning så länge man gjorde sånt man tyckte var roligt. Och givande. Jag tänkte att så länge man inte känner efter för mycket och bara tar sig över bergskammen så kommer allt att ordna sig till slut. Därför körde jag på. 

Nu ska jag inte påstå att allt som hänt i mitt liv de senaste åren varit positiva och roliga saker - långt ifrån! Men de saker som jag har valt att befatta mig med har varit roliga. Jag valde själv att arbeta heltid, att börja med en D-uppsats, att jobba med ett projekt, att träffa kompisar, att träna (tills kroppen tog slut), att hålla på med diverse projekt på fritiden och så vidare. För att jag ville. Jag valde att inte avstå från en trevlig middag med vänner eller  en weekendresa eftersom att det var något som skulle ge mig mer energi. Men även dessa härliga aktiviteter blir tillsammans med alla måsten till slut en börda. Och det är så oerhört svårt att tacka nej till roliga ting. 

När verkligheten kom ikapp på allvar fick jag såklart lägga ner allt. Roliga aktiviteter som tråkiga måsten. Och med tiden har jag blivit bättre på att prioritera vad som är viktigt. Vad jag orkar med. Det är svårt att tacka nej till sånt som är roligt - både i privatlivet och yrkeslivet. Men ibland är det det bästa man kan göra, även om det tar emot. Ibland behöver man inte annat än lugn och ro. Utan sällskap. Jorden går inte under för att man missar en trevlig middag, en rolig fest, trevligt besök eller en resa. Och när man väl insett det blir livet lite behagligare. 

Jag får sällan dåligt samvete för att jag ställer in saker numera, oavsett vad det gäller. Jag vet själv bäst när jag behöver få vara ifred (ja, så gott det går att vara ifred med ett aktivt barn och ytterligare ett på ingång)  för att spara energi. Då väljer jag att avboka eller avstyra alla planerade aktiviteter och besök. Man vinner på det i längden, även om det tar emot. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar