fredag 2 november 2012

Det heter stugan

Vissa gånger är det mer tydligt än andra att jag kommer från Norrland. Oftast visar det sig i semestertider. Folk ska ut till landet. Möjligtvis till lantstället. För mig, som i Stockholmsmått mätt är uppvuxen på landet, känns det som ett märkligt uttryck. Men även jag "åkte ut till landet" under min uppväxt. Det är bara det att vi kallade det för stugan. Eller sommarstugan om jag ville vara extra tydlig med vad det handlade om för stuga.

Så jag pratar om stugan och andra om landet. Men inte nog med det. Stugan innebär i mitt fall tre mindre hus, på ett och samma stället. För att hålla husen isär har vi namngett dem. Här kan man tänka att stugorna borde ha sagolika namn. Vackra åtminstone. Jag tror att det är mina föräldrar som ligger bakom de kreativa namnen - ettan, tvåan och trean. Av den enkla anledningen att ettan byggdes först, tvåan som nummer två och trean... ja ni fattar. 

Jag tycker om att hålla saker och ting enkla. Så jag fortsätter att åka till stugan när vädret tillåter. Och oftast bor vi i tvåan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar