torsdag 1 november 2012

Ett program som väcker känslor

Jag fastnade framför TV'n igår kväll. Och nej, det var inte cancergalan som fångade min uppmärksamhet. Jag kände att jag behövde fly verkligehten lite, så det blev Grey's Anatomy. Programmet ger mig en helt ny inblick i livet som läkare. Jag trodde att jag hade hyfsad koll, men inte då. Att vara läkare, och främst kirurg, verkar plötsligt vara rätt soft. Lungt och behagligt liksom. 


Här kommer några iakttagelser från gårdagens avsnitt:

- Två läkare kan i godan ro stå och titta på när deras patient genomgår en röntgenundersökning. De kan småprata under tiden och småflörta lite. Uppenbarligen finns inga andra patienter som pockar på deras uppmärksamhet.

- Det är alltid läkaren som sitter vid patientens sängkant när denne vaknar ur narkosen. Ofta läser denne läkare en tidning eller tittar drömmande ut i luften. 

- Läkarna har tid att gå på puben efter varje arbetspass. Och kan njuta av whiskey eller vin utan en tanke på morgondagen. Inga barn ska hämtas på förskolan. Ingen middag ska lagas. Ingen stress. 

- Läkarna hinner ha sex med varandra, på arbetstid. Är det något de har förhandlat sig till under senaste lönesamtalet? Jag har nämligen svårt att få grepp om hur man lyckas klämma in ett samlag under en arbetsdag. Men jag kanske måste tänka utanför boxen här. 


Jag inser att jag valt fel bana. Helt klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar