onsdag 28 november 2012

En tålamodsbefriad dag

Vissa dagar är det där tålamodet väldigt långt borta. Eller rent utav helt borta. Idag är en sån dag. Jag fick tack och lov fått lite sovmorgon men jag kan inte påstå att jag var på särdeles gott humör när jag vaknade. Det ligger närmare sanningen att jag var rätt aggressiv. Ett varv målarfärg på soffbordet och ett par tvättar hann jag med innan jag bestämde mig för att bara ligga på soffan och spendera lite kvalitetstid (nåväl) framför TV'n. 

Men när barnet hämtades och inte ville klä på sig utan springa runt på förskolan, inte ville sitta i vagnen eller gå, inte ville dela med sig av sina leksaker när vi väl kommit hem (med en lekkamrat) och så vidare undrade jag i mitt stilla sinne hur jag skulle nå mitt tålamod. Det blev inte bättre när lekkamraten gick hem eftersom hon nu hade mig för sig själv. Och eftersom att barn är väldigt intelligenta varelser som känner av ens känsloläge finfint så bestämde hon sig för att utnyttja situationen till fullo. Det ledde till att hon gjorde allt i sin makt för att reta mig. Hon kan nämligen roas nåt oerhört av att jag tappar tålamodet. 

Så hon kissade på pin kiv på golvet (rakt genom alla kläderna hon hade på sig), sprutade därefter ner hela mig med vatten från duschslangen (tänk er en halvdränkt aggressiv katt), vägrade äta middag, låtsades att jag var en studsmatta när jag försökte vila en stund på soffan and so on. Men så blev hon trött och föreslog att vi skulle gå och sova i vår säng. Sagt och gjort, inom fem minuter hade hon somnat. Och jag ska nu se om jag kan lyckas hitta det där tålamodet igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar