måndag 26 november 2012

Tankar om en ny familjemedlem

Ni får ursäkta min enkelspårighet. Just nu är det mest barn, graviditet och familj i mitt liv. Men det ÄR mitt liv just nu. Det finns inte ork eller tid till så mycket annat. Men håll ut. I sinom tid kommer även jag hitta utanför min stadsdel oftare än nån gång i veckan. 

Jag funderar mycket på hur det kommer att bli med ett barn till i familjen. Jag hoppas såklart att denna bebis är något nöjdare än storasyster. Kanske kan sova liiiite bättre, inte har lika känslig mage och inte fullt lika omogen magmun. Mest av allt önskar jag att bebis är frisk. Utöver det tänker jag att det blir som det blir. Men det jag funderar över allra mest är hur storasyster kommer ta det hela. Hon har varit rätt positiv hittills, men i takt med att spjälsängen monterats (med hennes hjälp) och liggvagnen kommit fram börjar hennes entusiasm att dala. Hon förstår såklart att något är i görningen. Hon vet bara inte vad. Men vi pratar mycket om hur det kommer att bli med en bebis i hemmet. Därför hoppas jag att bebisen ska vara lite nöjdare, så att vi kan ge storasyster den tid hon behöver med oss.

Någon eller något, kan ha varit en tidning eller ett TV-program, gjorde liknelsen mellan att få ett småsyskon och att ens partner kommer hem med en ny kvinna eller man. Tänk dig själv: "Älskling, det här är Petra! Hon ska bo med oss nu. Ni kommer ha så roligt ihop när hon blir lite större. Petra kommer ta mycket tid från mig nu ett tag, men glöm inte att jag älskar er båda LIKA mycket." Hur roligt skulle det vara på en skala? Vem skulle inte protestera och kanske rent utav sura en hel del? Vem skulle inte slåss för att få partnerns uppmärksamhet? I verkliga livet skulle man troligtvis vända på klacken och gå, men den möjligheten har ju inte ett barn. Det är bara att gilla läget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar