torsdag 1 november 2012

Top 10 - tips inför förlossningen

Dagen D närmar sig så sakteligen. Jag är egentligen inte särskilt orolig inför själva förlossningen. Den blir som den blir. Bebis kommer ut - antingen genom snippan eller magen - så mycket vet jag. Det är ju sen det riktiga jobbet börjar. Och då det brukar vara omvälvande så det räcker och blir över kan det vara bra att underlätta det hela lite. Så, med förra förlossningen i åtanke kommer här några praktiska tips från mig för att underlätta tiden efter förlossningen.  Fyll gärna på med egna tips i kommentarerna. 


1. Skaffa rejäla trosor.

2. Skaffa rejäla bindor. Eller typ blöjor om du föredrar det. Väldigt många. De behövs för att få en någorlunda kontroll på avslaget. 

3. Se till att ha ett gäng isbindor i kylen inför hemkomsten. Det är guld värt att ha hemma när underlivet är svullet och ömmar. Släng in ett gäng vattendränkta bindor (modell tjockare) i frysen och plocka fram efter behov. 

4. Skaffa Alvedon och Ipren. Dessa tabletter blandas med fördel de närmsta dagarna efter förlossningen. Man brukar vara mer eller mindre öm i hela underlivet och det kan vara skönt att dämpa smärtan med tabletter. Det är onekligen trevligt att kunna sitta i soffan emellanåt (t.ex. när man ska äta). Inte bara ligga ner. 

5. Skaffa Xylocaingel. Även denna smärtlindrande gel är trevlig att ha hemma, t.ex. i samband med toalettbesök. Särskilt om du fått ett eller annat stygn.

6. Laga matlådor i mängder så att frysen är full när barnet väl anlänt.

7. Ät fiberrik kost och frossa i katrinplommon och linfrön. Daglig avföring är den bästa huvudkudden!

8. Placera en massa vattenflaskor runt om i hemmet. Och kom ihåg att dricka ur dem. Du förlorar en massa vätska genom amningen och huvudvärk gör ingen spädbarnsförälder glad. Inte förstoppning heller.

9. Vila (eller sov för all del) om och när du kan. Själv har jag aldrig kunnat sova på dagen om jag inte är sjuk. Men vila brukar funka bättre för min del. Och det behövs.

10. Och sist men inte minst - se till att skapa nån slags selektiv hörsel så att alla "goda råd" om hur du ska ta hand om ditt barn (gärna från främlingar) går dig obemärkt förbi. De skapar bara onödig irritation och får dig lätt att tro att du är världens sämsta mamma.


Som du ser handlar mycket om god smärtlindring och en fungerande mage. Det är liksom en rätt bra start.


Nyss hemkommen med en liten skrutt. För snart 3,5 år sedan. 

3 kommentarer:

Jenny. sa...

Mitt tips blir en handusch som används vid toa besöken. Mycket bra och iallafall jag kände mig lite fräschare=)

Jenny. sa...

Mitt tips blir en handusch som används vid toa besöken. Mycket bra och iallafall jag kände mig lite fräschare=)

Lagoma Linnea sa...

Ja en handdusch är onekligen trevlig att han nära till hands!

Skicka en kommentar